دفتر مرکزی :

تهران - خیابان کارگر شمالی - خیابان فاطمی غربی

تلفن :

آشنایی با اجزای چیلر تراکمی وتجهیزات و سیستم های کنترلی چیلر تراکمی

آشنایی با اجزای چیلر تراکمی وتجهیزات و سیستم های کنترلی چیلر تراکمی

با سلام خدمت همراهان گرامی بنیس تهویه در این بخش از مقاله قصد معرفی انواع اجزای چیلر تراکمی و تجهیزات و سیستم های کنترلی چیلر تراکمی به شما عزیزان را داریم.
اجزای چیلر تراکمی
1)کمپرسور

کمپرسور به ماشینی اطلاق می شود که از آن براي افزایش فشار گازها استفاده می شود . البته این افزایش
فشار می تواند بنا به دلایل مختلفی صورت گیرد . به عنوان مثال در خطوط لوله انتقال گاز، فشرده سازي
بمنظور غلبه بر تلفات فشاري که به علت انبساط گاز، اصطکاك مسیر، تغییر در ارتفاع یا تغییر در دما و
همچنین تغییر در میزان فلو، بین نقاط تولید و مصرف گاز اتفاق می افتد صورت می گیرد .

2)کندانسور

کندانسور یک نوع مبدل حرارتی است که در آن انتقال گرما بین مبرد و آب و یا بین مبرد و هوا صورت می گیرد. اگر مبرد گرما را به آب دهد به آن کندانسور چیلر تراکمی آب خنک (کندانسور آب خنک) گفته می شود و اگر مبرد گرما را به هوا دهد به آن کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک (کندانسور هوا خنک) گفته می شود.

کندانسور
3)شیر انبساط

کندانسور یک نوع مبدل حرارتی است که در آن انتقال گرما بین مبرد و آب و یا بین مبرد و هوا صورت می گیرد. اگر مبرد گرما را به آب دهد به آن کندانسور چیلر تراکمی آب خنک (کندانسور آب خنک) گفته می شود و اگر مبرد گرما را به هوا دهد به آن کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک (کندانسور هوا خنک) گفته می شود

شیر انبساط

4)اواپراتور

یک نوع مبدل حرارتی است که در آن یک سیال مایع وارد دسته ای از لوله ها (کویل) شده و چون فشار پایینی دارد، با جذب کمترین حرارت از سیال اطراف لوله ها (سیال اطراف لوله ها می تواند گازی مانند هوا و یا مایعی مانند آب و … باشد) به نقطه جوش خود رسیده و تبخیر می گردد و بدین ترتیب از حالت مایع به حالت گاز تغییر فاز می دهد و به همین خاطر به آن تبخیر کننده نیز گفته می شود زیرا هدف این است که مایع ورودی به کویل تبخیر گردد.

اواپراتور            اواپراتور

5)شیر برقی

 

شیربرقی

6)شیر سرویس

شیر سرویس

انواع مبرد های موجود:

مبرد یک ماده واسطه در سیکل تبرید می باشد، که حالت آن از گاز به مایع و بالعکس در طی سیکل تغییر می‌کند. این تغییر حالت به سبب تغییر خواص ترمودینامیکی ماده می‌باشد تا با این تغییر، گرما را از یک محیط یا یک سیال گرفته و سپس به محیط بیرون انتقال دهد. در واقع در یک سیکل تبرید گرما به وسیله ی مبرد دریافت شده و محیط خنک می‌گردد. سپس مبرد با تغییر حالت دوباره مهیای گرفتن گرما از محیط یا سیال می‌شود.انواع مبرد شامل:

1)مبردR22

2)مبردR134a

3)مبرد410A

نمودار مبردR22

تجهیزات و سیستم های کنترل چیلر تراکمی

1)ترموستات

در صنعت تبرید کنترل کننده های حرارتی را ترموستات می نامند. ترموستات ها به تغییرات دمایی حساس هستند. این قطعه در چیلر برای کنترل دمای آب اواپراتور به کار می رود  و با روشن و خاموش نمودن کمپرسور ، سیکل تبرید تراکمی را کنترل می کند.

ترموستات

2)اویل پرشر

یکی از تجهیزات بسیار کارآمد در کمپرسورهای پیستونی تجهیزی هست بنام OIL PRESSURE SAFETY SWITCH یا روغن پرشر سوئیچ روغن، ما این تجهیز رو برای کمپرسورهای پیستونی نصب می‌کنیم تا مطمئن شویم که روغن‌کاری به‌خوبی در کمپرسور ها انجام میشود.

اویل پرشر

3)های اند لو

در چیلرهای تراکمی یکی از مهمترین پارامترها در کارکرد سیکل تبرید فشار گاز مبرد می باشد.

های اند لو

4)آنتی فریز

در سیستم‌های تبرید با اواپراتور آبی، در صورتی که مسیر جریان مسدود گردد و یا پمپ های آب دچار خرابی شود و به هر صورت دبی اب کاهش یابد و فلوسوئیچ به هر علت عمل نکند ، احتمال یخ زدگی و شکستگی لوله‌ها بسیار محتمل است در این شرایط ترموستات انتی فریز از سیستم محافظت می نماید و مانع از وارد آمدن خسارت به مجموعه میگردد.

آنتی فریز

5)بيمتال و محافظ كمپرسور
جهت كنترل حداكثر جريان عبوري از مدار كمپرسور مي باشد.

بیمتال                                              محافظ کمپرسور

مطالب آموزشی ادامه دارد لطفا مارا دنبال کنید از همراهی شما عزیزان تا این قسمت از مطالب سپاسگذاریم .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.