دفتر مرکزی :

تهران - خیابان کارگر شمالی - خیابان فاطمی غربی

تلفن :

بررسی ایراد برد و موتورفن داخلی در دستگاه های با موتور فن AC

بررسی ایراد برد و موتورفن داخلی در دستگاه های با موتور فن AC

چکیده: در مواردی بنا به دلایل مختلف مثلا بالا رفتن ناگهانی ولتاژ و یا گرم شدن زیاد موتورفن به دلیل گیر مکانیکی قطعات، ممکن است سیم پیچ موتورفن داخلی معیوب و منجر به جریان کشی و خرابی موتورفن شده و برد داخلی را هم معیوب نماید.

چگونه ایرادات و معایب برد و موتور فن را برطرف کنیم؟

 

1) در تمامی موارد که تکنسین تشخیص ایراد برد یا خرابی موتورفن داخلی را می دهد بهتر است یک برق مستقیم به موتورفن داخلی داده و به وسیله کلمپی آمپر موتورفن را چک کند. معمولا این موتورفن ها جریانی در حدود 0.3آمپر می کشند (آمپر دقیق هر موتورفن بر روی لیبل آن ذکر شده است.) چنانچه آمپر نشان داده شده عددی بالاتر بود همزمان درخواست برد و موتورفن داده شود .

2) عکسی از موتورفن 30هزار در ادامه آمده است. همانطور که می دانید از این 4سیم 2عدد مربوط به خازن بوده که سرسیم دارد و دو عدد هم سوکت خورده است که مربوط به تغذیه برق می باشد. برای مثال در این عکس سیم نارنجی و مشکی مربوط به برق تغذیه 220و قهوه ای و زرد مربوط به خازن راه انداز موتورفن می باشد.

 

 

 

 

 

3)این موتور فن ها جهت راه اندازی اولیه نیاز به گشتاور لازم و ولتاژ بالایی دارند (علی رغم آمپراژ پایین)که این گشتاور به طرق مختلفی از جمله استفاده از خازن راه انداز قابل تامین است.بنابراین دو سیم جهت تغذیه برق 220 از سمت برد و دو سیم جهت اتصال موتورفن به خازن راه انداز پیش بینی شده است.

اخطار:

خصوصا در دستگاه های 36 هزار بی احتیاطی تکنسین در بررسی مورد ذکر شده و مداومت موتورفن بر آمپرکشی، علاوه بر معیوب نمودن برد ممکن است باعث بالا رفتن حرارت اطراف موتورفن شده و دفرمگی ایجاد کند که بعدا پس از تعویض موتورفن، مشتری کلیم لرزش و صدای پنل داخلی خواهد داشت. در مواردی حتی ممکن است پنل دچار آتش سوزی شود.

نکته: معمولا در این موارد تکنسین با مشاهده سوختگی بر روی برد داخلی و اینکه اروری مبنی بر خرابی موتورفن داخلی مشاهده نمی کند،فقط درخواست برد داخلی گذاشته و در زمان تعویض برد ، موتورفن معیوب مجددا برد داخلی نو را می سوزاند و ممکن است اعلام شود که برد ارسالی معیوب بوده است. هدف از این بولتن جلوگیری از تشخیص ناقص ایراد و کاهش هزینه و زمان تعمیر می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.