دفتر مرکزی :

تهران - خیابان کارگر شمالی - خیابان فاطمی غربی

تلفن :

حسگر فشار آب، پرشرسوئیچ آب،فلومتر و فلوسوئیچ در پکیج(بخش4)

حسگر فشار آب، پرشرسوئیچ آب،فلومتر و فلوسوئیچ در پکیج(بخش4)

حسگر فشار آب و پرشرسوئیچ آب

حسگر فشار آب                                                  پرشرسوئیچ آب

حسگر فشار آب                                                                            پرشرسوئیچ آب

همان طور که در قست های قبلي ذکر شد، پکیج ها از هر نوعی و در هر حالتی (گرمایش مرکزی یا آب گرم بهداشتی) که باشند وجود مقدار کافی آب در آن الزامی است۔
به طور خلاصه در پکیج تک مبدل، علت این الزام آن است که در صورت نبود آب در مدار گرمایش مبدل در اثر شعله گرم شده و چون آبی وجود ندارد تا این حرارت را جابه جا کند، دما در مبدل پکیج بالا و بالاتر رفته و منجر به آسیب رسیدن به مبدل می شود۔ در پکیج دومبدل نیز با وجود این که مبدل ثانویه به واسطه مبدل اصلی گرم می شود در صورت نبود آب در سیستم، حرارت ابجاد شده در محفظه احتراق به مبدل ثانویه يا مدار گرمایش (از جمله رادیاتور ها) منتقل نشده و در نتیجه دمای مبدل اصلی بالا رفته و امکان ذوب آن نیز وجود دارد۔
در پکیج با توجه به بسته بودن مدار گرمایش، می توان فشار سیستم را از فشار اتمسفر (1 بار) بالاتر برد ولی بالا رفتن بیش از حد فشار سبب آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد. لذا برای کنترل فشار و اطمینان از وجود آب در سیستم، می توان از تجهیزات زیر استفاده کرد۔
بدین منظور، دو نوع از این حسگر مورد استفاده قرار می گیرد:
1)پرشر سوئیچ آب: در صورتی که حداقل فشاری برابر 0.4 بار درمدار گرمایش وجود داشته باشد، با توجه به ساختار داخلی پرشرسوئیچ آب میکروسوئیچ تعبیه شده داخل آن به حالت اتصال کوتاهد(وصل) در آمده و سیستم از وجود آب اطمینان حاصل می کند۔
*حسگر فشار آب (الکترونیکی)
این حسگر در انواع مختلف وجود دارد و با منطق های مختلف کاری در بین سازندگان مورد استفاده قرار می گیرد ولی نکته مشترک در بین تمامی آن ها بدین صورت است که با تغيير فشار آب، ولتاژ خروجی این حسگر بین محدوده ای (معمولا بین 0 تا 5 ولت) تغییر می نماید و با توجه به ولتاژ خروجی می توان فشار داخل سیستم را به دست آورد۔
در شکل (20) یک نمونه حسگر فشار آب آمده است که منطق کارکرد آن بر اساس حسگر اثرحال آنالوگ می باشد۔
2)حسگر فشار آب دینامیک: این حسگر علاوه بر اطمینان از وجود آب در مدار اولیه۔ گردش پمپ را نیز بررسی می کند بدین صورت که بر اثر اختلاف فشار قسمت مکش و دهش پمپ که بر دیافراگم حسگر اعمال شود عمل وصل (اتصال کوتاه)این حسگر صورت می گیرد. بنابراین در این صورت عدم حرکت پمپ یا وجود هوا یا گرفتگی در قسمت مکش یا دهش این حسگر فعال نمی شود.

روش تست

برای تست کلید می بایست آوومتر را در حالت بیزر قرار داد، فشار سیستم را تخلیه کرد و دو سر سیم های اتصال را به مدار برق کلید متصل کرد۔ آب گیری را آغاز می کنيم۔ تا قبل از رسیدن فشار به 0.5 بار، مدار می بایست قطع باشد و با رسیدن فشار به 0.5 بار وصل شود۔ این کلید در دستگادهایی به کار می رود که نشانگر فشارآب در آن ها،
عقربه ای می باشد۔
فشارسنج عقربه ای
فشارسنج عقربه ای برای نشان دادن فشار داخل مدار گرمایی طراحی شده است۔ این فشارسنج معمولا در جلوی دستگاه و یا در قسمت زیر دستگاه در دید مصرف کننده قرار می گیرد و از طریق یک لوله مویی به مدار گرمایشی متصل می شود و طبق قانون فیزیک سیالات فشار آب سیستم به وسیله لوله مویی به فشارسنج اعمال می شود تا عقربه فشاررسنج به حرکت درآید و فشار سیستم را به مصرف کننده نشان دهد۔

فلومتر/فلوسوئیچ

برای تشخیص در خواست آب گرم در پکیج، روش های مختلفی وجود دارد که دو طریق متداول به شرح زیر است:
1.فلوسوئیچ
2.فلومتر
فلوسوئیچ: در این وسیله با باز شدن آب یک مدار برقی متصل می شود۔ این کار توسط یک شناور حامل آهن ربا انجام می گيرد که با جريان یافتن آب اين شناور در میکروسوئیج حرکت کرده و روی رید رله یا حسگر اثرحال که به میدان مغناطیسی حساس میباشند اثر گذاشته و باعث برقراری جریان می شود.حداقل دبی قابل تشخیص توسط این وسایل بستگی به نوع و طراحی دستگاد دارد که از 6۔1 الی 5ژ2 لیتر بر دقیقه متفاوت است .
حسگر اثرحال یک قطعه الکترونیکی است که در پاسخ به تغییرات میدان مغناطیسی خروجی ولتاژ از خود نشان می دهد۔ اين حسگر در دو نوع آنالوگ و دیجیتال موجود است که حسگر استفاده شده در فلومتر / فلوسوئیچ از نوع دیجیتال است .

فلوسوئیچ
رید رله دو نوار صاف از جنس فرومانیتیک است که روی هم و درون محفظه شیشه ای درزبند قرار گرفته اند و داخل محفظه نیز از گازی خنثی پر شده است۔ نوارها با فاصله خیلی کم از هم قرار دارند و با نزدیک شدن میدان مغناطیسی با اين سوئیچ دو نوار به یکدیگر جذب شده و اتصال برقرار می شود که اصطلاحا رید رله اتصال کوتاه (وصل) شده است .
فلومتر: برای اندازه گیری دبی آب گرم بهداشتی در دستگا های خانگی مانند پکیج و آبگرم کن های لحظه ای از این تجهیز استفاده می شود. تفاوت آن با فلوسوئيچ در این است که علاوه بر تشخیص مصرف آب گرم می تواند مقدار آن را نیز مشخص کند۔ این وسیله از یک توربین بسیار کوچک که در انتهای پره های آن، آهن ربا نصب شده تشکیل شده است. با عبور جریان آب پروانه به چرخش در آمده و این چرخش در حسگری که در مقابل آن قرار دارد (اثرحال یا رید رله) اثر خواهد گذاشت. مقدار این جریان آب با تعداد چرخش های پره مناسب است که بدین صورت مقدار دبی آب اندازه گیری می شود۔

فلومتر

روش تست

آوومتر را در حالت بیزر قرار داده سپس سیم های اتصال را به محل اتصال در فلوسوئیچ متصل کنید. شیر آب را باز نموده تا صدای بیزر آزاد شود در صورت آزاد شدن صدای بیزر با عبور جریان مناسب فلوسوئیج سالم است۔

فلوسوئیچ و فلومتر
فلومتر که متشکل از یک پروانه که در انتهای آن آهن ربا نصب شده است و یک حسگر که در مقابل آهن ربا اما خارج از محفظه عبور جریان آب قرار داده می گیرد است۔ پروانه طوری طراحی شده است که با جریان آب به گردش در می آید و در نتیجه گردش پروانه و آهن ربا، قطب ها در مقابل حسگر تعویض شده و باعث عبور الکترون ها از آن می شود در دستگاه هایی که فلومتر دارند مقدار شعله برای آب گرم مصرفی نسبت به 2 گزارش تعیین می شود:
1. دمای حسگر آب گرم مصرفی
2.مقدار آب در حال جریان

مطالب ادامه دارد…

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.