دفتر مرکزی :

تهران - خیابان کارگر شمالی - خیابان فاطمی غربی

تلفن :

منبع انبساط و انواع مبدل در پکیج(بخش3)

منبع انبساط و انواع مبدل در پکیج(بخش3)

منبع انبساط

همان گونه که در بخش های قبلی ذکر شد منبع انبساط در سیستم های گرمایشی در دو نوع باز وبسته و در پکیج به صورت بسته طراحی و در داخل پکیج تعبیه شده است۔ منبع انبساط شامل دو صفحه فلزی است که به هم پرس شده ‎اند. در میان این دو صفحه یک دیافراگم لاستیکی قرار دارد که در یک سمت آن آب و در سمت دیگر هوا(نیتروژن) با فشار مشخص وجود دارد۔این فشار در حدود 1 بار است به نحوی است که هم زمان با خالی بودن سیستم از آب دیافراگم به دیواره سمت آب می چسبد۔
پس از آب گیری کردن پکیج و بالا بردن فشار تا 1.5 بار دیافراگم مقداری به سمت عقب رفته تا هوای داخل محفظه متراکم شده و به فشار آن افزوده می شود۔این اعمال در زمانی است که آب مدار گرمایی سرد باشد و پس از گرم شدن و بالا رفت فشار در مدار گرمایی آرام آرام دیافراگم به سمت مخزن هوا فشرده می شود تا تعادل فشار در مدار
گرمایی رعایت شود۔

توجه داشته باشید فشار هوای منبع انبساط 1 بار است و در زمان وجود آب با فشار بالاتر از 1 بار فشار هوا نيز بالاتر می رود بنابراین در زمان وجود فشار آب در سیستم نمی توان فشار هوا را اندازه گیری کرد۔
وظایف اصلی منبع انبساط
. با افزایش دمای آب حجم آن بیشتر شده و در نتیجه به فضا یا ظرف محتوی آن فشار بیشتری وارد می کند۔ در صورتی که فضایی برای این افزایش حجم در نظر گرفته شده باشد به تجهیزات مدار گرمایش و خود پکیج فشار بیش از حد تحمیل می گردد۔ با توجه به این که آب مدار گرمایش در یک مسير کاملا بسته جريان دارد، لذا منبع انبساطی به پکیج متصل است که حجم اضافی آب به این قسمت وارد می گردد و به صفحه دیافراگمی فشار وارد می کند۔
. فشار پشت صفحه دیافراگمی از فشار استاتیک سیستم بیشتر بوده و باعث می شود که آب همیشه در رادیاتور ها وجود داشته باشد و از مکش احتمالی هوا توسط رادیاتور ها جلوگیری می شود۔(فشار استاتیک در سیستم برابر است با اختلاف ارتفاع مرکز منبع انبساط و بالاترین قسمت مرتفع ترین رادیاتور بر حسب متر با تقسيم این ارتفاع بر 10
فشار بر حسب بار به دست می آید).

مبدل اصلی

با توجه به آنچه در بخش های قبلی ذکر شد پکیج های معمول بر اساس نوع خود دارای مبدل های اصلی متفاوتی هستند که در دو دسته تک مسیره و دو مسیره قرار می گیرند۔ جنس این مبدل ها از مس است که پارامترهای تعیین کننده در این مبدل ها به قرار زیر
است:
1. تک مسيره یا دو مسیره بودن
2. تعداد لوله ها (5 لوله 6 لوله و..)
3. تعداد فین های تعبیه شده روی لوله ها و ضخامت فین ها
4 نوع اتصال ورودی و خروجی ها
5. ابعاد مبدل
نمای داخلی لوله تک مبدل
در مبدل های حرارتی تعداد تیغه های متصل کننده که به آن فین گفته می شود، بسيار مهم است. این که هر چقدر تعداد پره های فین بیشتر باشد گرمای بیشتری را از شعله دریافت می کند، اما می تواند انسدادی در مسیر عبور جریان دود ايجاد کند۔ به همین خاطر در دستگاه های فن دار از مبدل هایی استفاده می شود که تعداد پره های فین آن ها نسبت به دستگاه های بدون فن بیشتر است تا در زمان عملکرد فن و خروج محصولات احتراق با سرعت زیاد مقدار بیشتری از گرمای شعله جذب مبدل شود۔

روش تست مبدل تک منظوره و دو منظوره

برای تست مبدل دومنظوره می بایست یکی از مدارها را تحت فشار هوا قرار داد و مبدل را در یک ظرف پر از آب گذاشته و در صورت ایجاد حباب از طرف مبدل نشانه وجود سوراخ در آن است و اگر حباب از داخل لوله های مدار مخالف باشد مسیرهای آب از داخل مبدل به یکدیگر راه پیدا کرده اند و دیگر قابل تعمیر نمی باشد۔

مبدل ثانویه(مخصوص پکیج های دو مبدل)

با توجه به آنچه در بخش های قبلی ذکر شد در پکیج های دومبدل برای انتقال حرارت بین آب مدار اصلی و مدار بهداشتی، از مبدل صفحه ای از جنس استیل ضد زنگ 304 استفاده می شود. این مبدل دارای دو ورودی و دو خروجی است که یک ورودی برای ورود آب گرم مدار اصلی در مسیر رفت و یک ورودی آب سرد شهری است۔ همچنین
یک خروجی برای خروج آب سرد شده مدار اصلی در مسیر برگشت و یک خروجی آب گرم بهداشتی است. لازم به ذکر است که آب در حال جريان در اين دو مسیر هیچ گونه اختلاطی باهم نداشته و فقط تبادل حرارت بين آن دو درجریان است۔ تولید این مبدل به صورت ورق کاری صفحات استیل و اتصال این صفحات توسط جوش کاری مس است۔
تعداد این صفحات بستگی به ظرفیت گرمایی مورد نیاز در حالت بهداشتی دارد که به معمول 8 تا 26 تایی هستند۔
روش تست
در صورت مشکوک بودن مبدل و امکان وجود سوراخ بین دو مدار می توان یکی از مدارها را تحت فشار هوا قرار داد و سپس آن را داخل ظرف آب فرار دهید، در صورت خروج حباب هوا از مدار مخالف مبدل سوراخ و غیرقابل استفاده می باشد۔
مبدل ثانویه
آب گرم مبدل اصلی، جریان آب از مسیر ۸ وارد و پس از انتقال گرمای خود از مسیر خارج می شود۔
آب سرد از کانال اصلی آب گرم مصرفی پس از عبور از فلوسوئیچ از مسیر ‎C‏ وارد و پس از گرم شدن از مسیر ‎D‏ برای مصرف آماده می شود۔

این مبحث ادامه دارد از همراهی شما عزیزان سپاسگذاریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.